2014 máj 04, Kategória: Európa, 1 004 Megtekintés

A világ legsportosabb kisautója: a Mini Morris


A világ legsportosabb kisautója: a Mini Morris

A Mini Morris igazi iskolapéldája annak, hogy a spórolás nemcsak lemondással, hanem igazán csodás eredménnyel is járhat. Az 1950-es évek Angliájában az olajválság idején Sir Alec Issigonist a British Motor Corporation elnöke igen nehéz feladattal bízta meg: tervezzen egy olyan gazdaságos, mindenekelőtt üzemanyag takarékos kisautót, mely négy személy számára kényelmes, ugyanakkor megbízható, olcsó és ennek ellenére jó hatást keltő.

Sir Alec időt és energiát nem sajnálva megalkotta a mai napig rajongókat gyűjtő első Minit, melynek jellegzetességei, a kerek fényszórók, a kerékjárat és szélvédő közti lemezvarrat, a sportos külső még ma is visszaköszönnek az utakon száguldozó Minikről. Az első Mini 1959-ben mutatkozott be a nagyközönség számára. A mindössze 600 kilogrammos önsúlyú autó 34 LE-vel bírt, így a 120km/h végsebesség nem volt lehetetlen a “csöppség” számára. Ez volt az a konstrukció, mely a leginkább illeszkedett a helytakarékosság elvéhez a fronthajtás és keresztbe elhelyezett motor révén. Igaz, az első prototípus még 37 LE révén 150km/h végsebességet produkált, de ez a teljesítmény meghaladta a fékrendszer és a futómű terhelhetőségét és így a biztonságos közlekedés követelményét veszélyeztette.

Az első Miniket 496 fontért vehették meg azok, akiknek a szívét már a kezdetektől rabul ejtették a kis “méregzsákok”. Igaz, az első időkben kicsi volt a kereslet a Minik iránt, pedig nemzetközi szinten is nagyon jó kritikát kapott a csodálatosnak titulált kisautó. Idővel szerencsére felfedezték a Mini számos előnye mellett azt is, hogy igen kis parkolóhelyre van csak szüksége. Emellett sokat lendített a brit királyi család részéről tanúsított érdeklődés a Mini irányába. 1965-ben már az egymilliomodik Mini is legördült a gyártószalagról, már fél-hidraulikus rendszerrel biztosítva az utasok kényelmét, míg automata sebességváltóval elérve a sofőr számára a minél sportosabb vezetés élményét.

A siker szerencsére nem szállt a tervező és a gyártók fejébe, így a Mini folyamatosan fejlődhetett, melynek köszönhetően a megszokott arculat mellett újabb és újabb modellek kerültek kiadásra. 1960-ban már a Mini Van népszerűsítette a kisautót, majd 1961-ben a Pick-up szédítette meg a Mini kedvelőit. 1964-ben a Mini Moke, eredetileg katonai célokra szánt gépkocsi nyújtott újdonságot az utakon közlekedőknek. 1967-ben a Clubman, Estate, majd 1990-ben One, valamint a korábban rallyban jeleskedő Cooper került újra kiadásra. 1991-ben utolsó klasszikus Miniként a kabriolet változat látott napvilágot. Napjaink a Minit újabb modellfrissítések jellemzik. Az idei évben három modell is bevezetésre kerül: a háromhengeres 100kW/136 LE teljesítményű MINI Cooper, valamint a négyhengeres 192 lóerős MINI Cooper S, mindkettő benzinmotoros változatban, míg a harmadik újítás, a 116 lóerős dízel erőforrással bíró MINI Cooper D.

 

 


Posting your comment...

Szólj hozzá


E-mail értesítés, ha válasz érkezik

http://www.eu2004.hu/wp-content/themes/press